Przedszkole Integracyjne Montessori istnieje przy Krakowskim Ośrodku Rehabilitacji Wieku Rozwojowego od 1995 roku. Powstało ono dzięki finansowemu wsparciu profesora Theodora Hellbrugge, twórcy monachijskiej koncepcji rehabilitacji wieku rozwojowego. Ogromny wkład w utworzenie i wyposażenie przedszkola wniosła pani doktor Maria Drewniak i założona przez nią Krakowska Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych - "Promyk Słońca" oraz ówczesny dyrektor Fundacji dr Zbigniew Szklarski.
W grupach przedszkolnych pracują pedagodzy posiadający kierunkowe wykształcenie
z zakresu wychowania przedszkolnego, a także dodatkowe studia podyplomowe: pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, pedagogika terapeutyczna, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, muzykoterapia, pedagogika wczesnoszkolna
i niezbędne kursy, bądź studia z zakresu pedagogiki Montessori. W kształceniu nauczycieli pomaga Międzynarodowa Akademia Rehabilitacji Rozwojowej
i Fundacja Porfesora Theodora Hellbruegge z Monachium.
Nauczyciele w przedszkolu z całych sił starają się
"być aktywni w budowaniu pozytywnych więzi i zaufania, tak by dzieci mogły się ufnie do nich zbliżyć,(...) muszą respektować osobowość dziecka, rozumieć jego potrzeby rozwojowe i umieć ocenić jego osiągnięcia" (Maria Montessori).
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
W przedszkolu są cztery grupy mieszane wiekowo, działające zgodnie
z założeniami pedagogiki Montessori). Każdą grupą opiekują się dwie nauczycielki pracujące na zmiany i pomoc wychowawcy. Nauczycielki pracują z dziećmi
w wymiarze 26 godzin pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Przyjmujemy dzieci od 3 r.ż., wyjątkowo także młodsze, ale nie młodsze niż 2 lata 6 mies.
Rekrutacja dzieci z deficytami rozwojowymi - pacjentami Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego - przebiega odrębnie. Rodzice tych dzieci proszeni są
o indywidualny kontakt z dyrektorem przedszkola (do starania się o przyjęcie do przedszkola wymagana jest terapia prowadzona w Krakowskim Ośrodku Rehabilitacji Wieku Rozwojowego
i pozytywna opinia prowadzącego psychologa).
Podstawowym celem pracy w przedszkolu Montessori jest
wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci i ich integracja społeczna. Dzieci w przedszkolu cały czas mają możliwość stawać się samodzielnymi i samodzielnie działać. Otrzymują potrzebną pomoc, gdy próbują coś samodzielnie zrobić. Codziennie mają okazję pomagać innym dzieciom i przez to stawać się odpowiedzialnymi i godnymi zaufania. Dzieci wybierają materiał, który proponowany im jest zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Samodzielnie wybierają miejsce, materiał
i partnera do pracy.
Równolegle do pracy indywidualnej przebiega praca w grupie w ramach: zajęć grupowych, ćwiczeń ciszy, zabaw ze śpiewem i muzyką oraz w trakcie wycieczek, spacerów, uroczystości
i swobodnych zabaw w ogrodzie. Dzieci obserwują się nawzajem, uczą się zachowań społecznych. Każde dziecko czuje się ważnym ogniwem grupy przedszkolnej.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
|
Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest organizowane na terenie przedszkola dla dzieci posiadających opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju, wydaną na podstawie obowiązujących przepisów przez Poradnie Psychologiczno–Pedagogiczną. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną przez zespół specjalistów, w wymiarze 4-8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
|
Zajęcia dodatkowe z ostatnich lat
Oferujemy
w ramach opłaty czesnego zajęcia takie jak: rytmika, gimnastyka korekcyjna,
j. angielski. Dodatkowo płatne zajęcia to: język francuski, religia katolicka, taniec towarzyski, piłka nożna.
Baza lokalowa
Zajmujemy część budynku Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego - na parterze i na piętrze mieszczą sie sale zajęć - w sumie dla czterech grup - wraz z przyległymi łazienkami dla dzieci. Budynek przedszkola stoi w dużym ogrodzie, dawnym sadzie owocowym. Ogród jest wyposażony w urządzenia do zabawy dla dzieci - "twierdzę", zjeżdżalnię, huśtawki, domek, ławeczki. Staramy się, aby dzieci codziennie korzystały ze świeżego powietrza. Na poddaszu jest sala do zabaw i zajęć ruchowych wyposażona w materace i urządzenia do zabawy dla dzieci, a także druga duża sala, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe. Na parterze znajduje się także nowocześnie wyposażona kuchnia wydająca posiłki przywożone przez catering.
|
|
Misja Przedszkola
Przedszkole Integracyjne Montessori jest placówką, która realizując nadrzędny cel wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka oferuje:
- indywidualizację procesu opieki, wychowania, nauczania
- uczenie umiejętności na bazie materiału rozwojowego Marii Montessori
- dostosowanie działań kompensacyjnych i korygujących do potrzeb psychosomatycznych dziecka
- uświadomienie dziecku celowości nauki szkolnej - kształtowanie samoświadomości
- naukę zachowań prospołecznych, w tym szacunku dla odmienności, tolerancji i empatii
- wspomaganie opiekuńczo - wychowawczej roli rodziny dziecka
Każde dziecko potrzebujące wsparcia w rozwoju może skorzystać nieodpłatnie z oferty pracowników Krakowskiego Ośrodka Rehabilitacji Wieku Rozwojowego, tj. psychologów, logopedów, rehabilitantów, lekarzy-pediatrów, specj. rehabilitacji dziecięcej, w ramach kontraktu
z NFZ (skierowanie od lekarza pediatry).